Tahukah anda di mana letaknya dosa sewaktu anda solat?


Saya tak pelik sangat dengan orang yang bertudung tapi solatnya lompong.. sebab biasa tengok orang Arab macamtu. Ramai je yang saya jumpa bertudung, tapi bila perhambat suruh solat.. macam-macam alasan.

Tapi saya sangat pelik dengan orang yang free hair tapi boleh istiqamah menjaga solat..solat 5 waktu lengkap..! Arab ke Melayu ke.. saya sungguh pelik bin teruja.

Apa perkara yang membuatkan mereka istiqamah menjaga solat, tetapi masih tidak terbuka lagi untuk menutup aurat? Saya masih memikirkan.. adakah kerana menutup aurat kelihatan susah dari menunaikan solat..? Sedangkan solat ni lagi berat dari apa-apa tuntutan yang lain.

sejujurnya entry ini bukan untuk memerli ke apa. Tapi sekadar cetusan hati. Sesiapa ada pandangan, sila berikan dengan cara yang baik

.

Sabda Nabi sallallahu alaihi wslm :

Apabila seorang hamba berdiri dalam solat, dosanya terletak di kepala dan (tak tahu). Apabila dia rukuk dan sujud maka gugurlah dosa-dosanya itu.

Maka jangan gopoh sewaktu rukuk dan sujud.



*salah terjemah tolong betulkan*

jazakallah khair.

Notahati- Ini dikatakan ujian...bg yg bertudung, mahupun yg free hair...masing-masing terima ujian masing-masing..persoalannya...hadirkah kesedaran pada mereka?

semoga Allah beri hidayah pd mereka yg berhak


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

24 Mei 2013 pada 8:00 PTG

thanks for sharing dear .. at least everyone will take this as a lesson :)

http://blurrr4evablurr.blogspot.com/2013/05/review-comelnye-essenseri.html

24 Mei 2013 pada 10:07 PTG

soal hidayah nih... kot? ^^

24 Mei 2013 pada 10:47 PTG

assalamualaikum. saya sendiri tertanya-tanya. memang ada yang saya jumpa orang macam tu. aurat tak jaga, tapi solat. masyaAllah. tetap dijaga.

29 Mei 2013 pada 11:39 PTG

as salam..salah 1 sebab solat tak diterima ialah perempuan yg tidak menutup aurat..wallahualam...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.