isbir2....


Assalamualaikum sahabat2 sekalian..

bagaimana keadaan iman? 
Masihkah menunduk tawaduk dipujuk-pujuk daun? 
Masih basahkah ia seperti embun2 yang sentiasa menitis dipagi hari? 
Harap begitulah hendaknya..sentiasa bening mengingat Allah.. 
Astagfirullahaladzim..ya rabb, ampunkan hambamu yang sering mengulang kesilapan, yang banyak sekali alpa..

Saat ini tiada apa yang saya inginkan dlm hidup kecuali Allah..Dan ada jugalah beberapa matlamat yang ingin saya kecapi dalam hidup, inshaAllah mestilah matlamat yang banyak membuka peluang dan ruang untuk lebih mendalami ilmu agama..untuk lebih merapati pencipta saya sendiri iaitu Allah s.w.t..



Setiap kali saya ingin menulis, kebimbangan pasti terdetik dihati..bimbang kenapa, saya takut sebenarnya andai waktu2 ketika saya tertinggal salah satu mutabaah menyebabkan hati2 yang membaca tidak tersentuh. Kerana apa, dari dulu lagi saya dididik oleh sosok2 murrobiah saya supaya sentiasa menjaga hubungan dgn Allah, dakwah itu bergantung pada hubungan kita dgn Allah..barulah Allah bantu..barulah mad’u kita tertarik tapi dgn izin Allah pastinya..dan yang paling penting menjaga nilai keikhlasan dgn Allah yang utama..dan begitu juga ketika ingin menyampaikan sesuatu, perkara yang sama akan berlaku pada saya..saya sgt bimbang andai peringatan2 yang ingin disampaikan tidak Berjaya membuat antum semua faham mungkin kerana dosa2 saya yang menghijab untuk menyampaikan dgn baik..tapi saya percaya, seni menulis ini kita bukan hanya sekadar menulis, tapi kita kene merasai, menghayati dgn hati..teringat saya pada satu kata2 “menulislah dgn hati, inshaAllah kesannya akan terlihat pada diri dan komuniti”..dan saya sgt bersetuju dan mengakui perkara tersebut, kesannya akan terlihat pada diri dari hari ke hari..maka hayatilah ketika menulis..ikhlas dlm memberi, praktikkan segalanya dlm kehidupan..indah hidup ini, berblog juga jadi amal soleh..jaga hati agar tdk dihiasi dgn sifat riak, ujub, takbur..inshaAllah, dgn izin Allah..

ujian setiap org itu berbeza, ade yang diuji dgn kesakitan, peperangan dan macam2 lagi, tapi saya percaya ramai org yang diuji dgn sikap manusia..dan setiap ujian itu mungkin cara terbaik bagaimana Allah sebenarnya nak ajar kita rasa sabar, nak ajar kita supaya sentiasa bertenang, ianya menuntut rasa redho yang amat tinggi..bagaimana memaafkan silap2 manusia pada kita dan positifkan segalanya. Memaafkan tapi mungkin mengambil masa untuk menyembuhkan luka, luka yang mungkin rasa ditipu, atas kata2 yang kasar yang memanah hati..itulah cara bagaimana kita ditarbiah dari Allah. Bukankah tarbiah dari Allah itu indah? 

persiapkan iman ye sahabat..ujian itu indah, Allah nak kita dekat dgn dy..Allah nak kita cinta lebih pada dy..percaya pada diri..ikhlaskan segalanya pada Allah, sebalik ujian itu ada syurga..ade keindahan yang kita tak nampak, pandanglah segalanya dgn mata hati..berfikir full potensi  agar full prestasi kekal..mantapkan jiwa, besarkan hati menerima segala ujian dgn lapang dada..hadirkan syukur dlm jiwa krn dipilih untuk diberi ujian tanda Allah masih ingat, Allah tak biarkan kita lagi..Allah tak biarkan kita yang mengatur kehidupan kita sendiri..sahabat2, andai kehidupan kita ini Allah serahkan pada kita, kita takkan mampu..segalanya sudah disusun Allah..redho terima semuanya..pandang segalanya dgn hikmah serta nikmat.. akan tibe satu saat, bila Allah izinkan, kita akan rase keajaiban tawakkal pada Allah..waktu itu hati bulat2 berserah pada Allah, Allah lah tempat berharap, manusia itu tiada kepentingan lagi..cukuplah Allah bagi kami, dylah sebaik-baik penolong..

la tahzan..innalahamaana..
latahzan..innallahmaasobirin..

amin ya rabbal alamin.........


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.